Theater en poppenkast

Het kleurrijke en gemengde ledenbestand van De Ploeg, met schilders, architecten, dichters en zelfs musici, leidt in de jaren twintig tot opmerkelijke samenwerkingsverbanden. Johan Dijkstra en Jan Wiegers illustreren boeken van Josef Cohen en Herman Poort; George Martens beschildert het interieur van de gereformeerde kerk in Kollum die Egbert Reitsma ontwierp. Het multidisciplinaire karakter van De Ploeg komt het sterkst tot uitdrukking in een aantal opzienbarende theaterprojecten met studentenorkest Bragi onder leiding van Daniel Ruyneman. De Nederlandse première van Le Boeuf sur le toit van Darius Milhaud en Jean Cocteau wordt in 1925 in Ploegorgaan Het Kouter ‘een daad van echte Ploegkunst’ genoemd, met Jan Wiegers als maker van maskers en decorbouwer, en Werkman als drukker. Een jaar later ontwerpt Johan Dijkstra voor een voorstelling met geënsceneerde muziek lichtbeelden die als reusachtige projecties de sfeer van de muziek versterken. Op huiskamerformaat maken de leden intussen poppenkastvoorstellingen. Daarvan bleven de poppen van Jan Wiegers bewaard.