Jurk uit de collectie Capriole, juli 2011

Herpen, Iris van

Jurk uit de collectie Capriole, juli 2011Jurk uit de collectie Capriole, juli 2011

Jurk uit de collectie Capriole. De witte jurk is een 3D-print die Van Herpen maakte in samenwerking met architect Isaie Bloch en doet denken aan een exoskelet. Dit ontwerp verbeeldt de vrije val tijdens een parachutesprong, die iedere vezel van het lichaam laat springen. Met de collectie Capriole, het Franse woord voor luchtsprong, debuteerde Iris van Herpen in Parijs als lid van de Chambre Syndicale de la Haute Couture. Naast een compilatie van de topstukken uit vorige collecties, bestond deze nieuwe collectie uit een vijftal hoogst opmerkelijke outfits die de verbeelding zijn van de sensatie net voor en tijdens de vrije val bij het parachutespringen. ‘Voorafgaand aan de sprong uit het vliegtuig zit al mijn energie in mijn hoofd en is het alsof mijn geest zich in duizenden bochten kronkelt. Tijdens de vrije val gebeurt het volledig tegengestelde: alle energie is samengebald in mijn lichaam en elke vezel is voelbaar, het denken is uitgeschakeld. Het is de beste reset van lichaam en geest’, aldus de ontwerpster. ‘Eenmaal veilig op de grond, voel ik me herboren.’ De vijf outfits van deze collectie zijn een reflectie van deze twee existentiële extremen. Zo is er de zogenaamde slangenjurk, een ontwerp dat bestaat uit slangachtige vormen gemaakt van acrylsheets die zich om de drager heen kronkelen. De jurk lijkt op het eerste gezicht een hedendaagse variant van de Laokoöngroep, een Grieks beeld van de Trojaanse priester Laokoön die samen met zijn zonen door twee zeeslangen in een wurggreep wordt gehouden, maar is waarschijnlijk eerder een voorstelling van de psychische gesteldheid op het moment voor de sprong. Met behulp van hetzelfde acrylmateriaal maakte Van Herpen kledingstukken met opstaande punten, die doen denken aan ijsschotsen en die zijn geïnspireerd op het algoritmische sculpturale werk van architect Michael Hansmeyer. Een aantal outfits waren niet het product van noest handwerk, maar kwamen rechtstreeks uit de computer en de 3D-printer.

Meer informatie